Hva har skjedd?
Du har møtt en saksbehandler, det kan være i kommunen eller på NAV. Det har blitt sagt flere ting som du mener er rasistisk og gir en dårlig følelse. Det kan være generelle uttalelser om at utlendinger ikke gidder jobbe, eller «sånne som dere må forstå at…», eller annet som gjør at du ikke har tillit til at saksbehandleren vil behandle deg like bra som andre folk. Du trenger hjelp fra dem, men opplever at de har fordommer mot deg på bakgrunn av din hudfarge eller etnisitet.
Hva kan gjøres med en gang?
- Du kan fortelle hva som har skjedd til noen andre. Det er vondt å oppleve dette, og det å fortelle noen om det som har skjedd kan hjelpe. Dersom du går videre med saken kan det også være med på å styrke din situasjon at du fortalte om det til noen rett etter at det skjedde.
- Det er alltid bra å skrive ned hva som skjedde så raskt som mulig etterpå. Da er det viktig å ha med denne informasjonen.
Da er det viktig å ha med denne informasjonen:
- Hvem var der?
- Nøyaktig hva ble sagt?
- Nøyaktig tidspunkt.
- Hvor skjedde det?
- Hvorfor tror du det som ble sagt handlet om din etnisitet?
- Noter også ned tid, sted og dato for når du skriver om hendelsen. Hvis du gjør det rett etterpå, er det et sterkere bevis dersom du velger å gå videre med det som er skjedd.
- Send gjerne det du skriver på e-post til noen, det gir sterkere bevis for at du skrev det rett etter at det skjedde.
Hvilke rettigheter har du?
- Nav, kommunen og andre offentlige kontorer skal gi like gode hjelp til alle, det står i den norske Grunnloven.
- Nav, kommunen og andre offentlige kontorer har ikke lov til å behandle noen dårligere bare på grunn av hvilket land vi kommer fra eller hvilken etnisitet vi har, det står tydelig i likestillings- og diskrimineringsloven.
- Nav, kommunen og andre offentlige kontorer har av og til lov til å behandle sakene våre ulikt, ut fra hva slags oppholdstillatelse vi har. Men de har ikke lov til å komme med rasistiske ord og utrykk om deg eller til deg.
- Det er aldri lov til å komme med stygge kommentarer til noen ut fra hvor de kommer fra, hvilken kultur de har, eller på grunn av hudfargen deres. Dersom sjefen til saksbehandleren får vite om dette, har sjefen en plikt til å gjøre noe med saken.
- Du har ikke rett til å møte sjefen, men du har rett til å få svar fra sjefen hvis du klager skriftlig.
- Du kan ta med deg noen du stoler på neste gang du har et møte med saksbehandleren. Da har du et vitne hvis de sier noe slikt igjen.
- I staten har alle ansatte, og alle etater, en plikt til å jobbe mot rasisme. Det står i likestillings- og diskrimineringsloven. Statlige kontorer har en ekstra streng plikt til å hindre det som kalles trakassering. Trakassering er når noen snakker skikkelig stygt til noen på grunn av for eksempel hudfargen eller kulturen deres. Selv om det ikke er sikkert at det saksbehandleren sa er trakassering, er det ikke lov å snakke slik til folk som kommer for å få hjelp.
- Se mer om rettigheter ved rasisme ansikt til ansikt her.
Hvor kan du få hjelp?
- Likestillings- og diskrimineringsombudet passer på at kommunene og store bedrifter jobber for å forhindre rasisme og diskriminering. Du kan fortelle dem om hva du har opplevd, se mer her. Som hovedregel hjelper de ikke på lik linje med en advokat, men de kan fortelle deg hvordan du selv kan gå videre med saken. Kanskje sjekker de dette NAV-kontoret nøye i neste kontroll.
- Snakk med noen. Det å oppleve forskjellsbehandling, trakassering og diskriminering er vondt. Snakk gjerne med noen du stoler på, men du kan også ringe hjelpetelefoner som er profesjonelle på å takle mentalt stress.
- Les gjerne mer om minoritetsstress her. Det er viktig å vite at diskriminering ikke er din skyld, og at det er lov å søke hjelp når man opplever dette.
- Du kan kontakte organisasjoner som jobber mot rasisme og be om råd. En liste finner du her.
- Dersom du vil anmelde fordi du mener det som er skjedd er brudd på loven – les mer her (link til paragrafer hatefulle ytringer) og tips til å anmelde her.
Hva kan gjøres etter hvert?
- Du kan selv sende en e-post til sjefen til saksbehandleren som snakket stygt til deg. Det beste er hvis du klarer å finne ut hva de heter. Det kan du ringe og spørre om. Du kan ofte finne informasjon om hvem som er sjef for ulike avdelinger i kommunen på nettsidene til kommunen. Dersom du ikke finner ut dette, så skriv på hvilket kontor du var når, og be om at det sendes til sjefen for det stedet du var på.
- Når du skriver til sjefen, bør du ha med denne informasjonen.
Når du skriver til sjefen, bør du ha med denne informasjonen:
- Hva har skjedd, så nøyaktig som mulig.
- Når skjedde det?
- Hvor skjedde det?
- Hva het saksbehandleren?
- Det er veldig bra hvis du nevner likestillings- og diskrimineringsloven § 24 om det offentliges plikt til å jobbe mot rasisme og diskriminering.
- Du kan be om å få en annen saksbehandler.
- Du kan be om å få vite hva de vil gjøre for å forhindre rasisme i framtida.
- Det er viktig å legge ved dokumentasjon på hva som har skjedd, hvis det finnes. Hvis du ikke har det, er det viktig å beskrive veldig nøye hva som har blitt sagt. Da må du ha skrevet dette ned rett etter at det skjedde.
Hva bør du ikke gjøre?
- Du bør ikke bare sende e-posten direkte til sjefen, for da kan det hende at den ikke blir registrert, og glemt. Sett den offisielle adressen til det offentlige kontoret det er snakk om på kopi. E-post til offentlige kontorer finner du på nett. Da blir e-posten registrert på riktig måte, og da må de behandle saken skikkelig.
- Det er ikke lurt å skrive mest om hva du føler. Det viktige er hva som faktisk skjedde, og når du har skrevet ned dette kan du evt skrive hva du følte.